مهمان گرامی سلام،
برای استفاده از تمام امکانات سایت میبایست
از طريق این لینک ثبت نام نمائید.
لطفاً این صفحه را به اشتراک بگذارید:
برترین کاربر ماه
 کاربر برتر ماه
موضوعات کارآمد
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: Team Work

  1. #1
    Azad Del آنلاین نیست.
    کاربر فعال

    تاریخ عضویت
    Jul 2014
    نوشته ها
    51
    تشکر
    0
    تشکر شده 17 بار در 15 ارسال

    Team Work

    بازار آی تی ایران

    Team Work(کار گروهی)
    team.jpg


    کار گروهی Team Work
    بدون شک همین عنوان بالا یک پاسخ کوتاه و روشن از این جهت است که چرا بایستی به کارهای تیمی اهمیت ویژه داد اما آنچه که در ذهن اکثر ایرانیها (خود من هم ایرانیم) می باشد این است نه هرگز اگر با فلانی یا فلانی در یک گروه قرار بگیریم دیگر نفع و عایدی فردی کمتر خواهد شد و این فرهنگ حاکم در وجود ایرانیها” کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من” و یا “اگر شریک خوب بود خدا شریک داشت” سر سخن با این تمثیلهای فرهنگی شاید نتوان آغاز کرد ولیکن اکثر صاحبنظران یکی از عوامل توسعه نیافتگی ایران را نبودن فرهنگ تیمی در کارها می دانند و همین واژه در بین افراد ، سازمانها ، جلسات ، مقامات و… نیز به وفور شنیده می شود و این موضوع را تا جایی که به یک بحث تطبیقی با بعضی کشورها از جمله ژاپن مربوط باشد ، پیش می برند. در این راستا به این نکته اشاره می کنند که فرایند تـجـددگـرایی در ژاپـن بـا ایران ( دوره میجی با دوره امیرکبیر ) مصادف بوده است...
    البته در این نکته هیچ شکی نیست که ایران و ژاپن همزمان شروع به فرایند نوسازی کردند ، اما در این فرایند ژاپنیها موفق شدند و ما همچنان دور تسلسل باطل را ادامه میدهیم. یکی از عوامل اصلی توسعه ژاپن ، پذیرش گروه و کار تیمی بود.
    حلقه های کنترل کیفی نیز اولین بار در ژاپن شکل گرفت. در زندگی یک ژاپنی تیم ( گروه ) اثری ژرف دارد و برای عضویت در آن اهمیتی ویژه قایل است.
    در درون جامعه ژاپن فرد چندان مفهومی ندارد بلکه این جمع است که مهم می باشد و قدرت و اعتماد جمعی است که این چنین ژاپن را یکه تاز کرده است. مردم ژاپن شیفته با هم زیستن هستند و کوششهای گروهی را به کوششهای فردی مقدم می شمارند.
    شماری از صاحبنظران مردم ژاپن را مردمانی ” سازمانی ” می نامند که برای بخشی از زندگی خود الگوهای گروهی ( تیمی ) را بر الگوهای فردی برتر می شمارند. ژاپنیها خشنودی از کار را زمانی احساس می کنند که برپایه چشمداشتی که تیم از آنها دارد کار را به پایان برسانند. لذا ایجاد تیمهای کاری و تعلق به آن یکی از پایه های مدیریتی فرهنگ ژاپن است.
    از طرفی دیگر ، امروزه بسیاری از شرکتهای امریکایی و اروپایی نیز با توجه به تجربه ژاپن به سمت بستر سازی و نهادینه کردن فرهنگ تیمی روی آورده اند. بر اساس نتایج یک کار تحقیقاتی در سال 1987 ، حدود 28 درصد از بزرگترین شرکتها کارهایشان را بر اساس کار گروهی انجام می دادند ، در حالی که در سال 1996 این رقم به 78 در صد افزایش یافته است. یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا معتقد است :“من نسل جدیدی ازکارکنان با تجربه و مهارت تیمی را می بینم که به سمت پستهای بالای سازمانی می روند و هنگامی که به مقامات ارشد شرکتها دست یابند با شور و علاقه ، کار تیمی را دنبال خواهند کرد.
    با توجه به مطالب فوق و اهمیت موضوع ، می توان گفت تیمهای کاری نمودی از بالاترین درجه مدیریت مشارکتی محسوب می شوند که امروزه مقبولیتی عام یافته اند و با توجه به تغییرات سریع محیطی ، یکی از ابعاد سازمانهای یاد گیرنده محسوب می شوند. در اینجا ضمن ارائه تعریفی از تیم ، به تشریح مباحث مربوطه پرداخته می شود
    تعریف تیم
    تیم عبارتست از یک گروه دو یا چند نفره از افراد که بطور مستقیم با یکدیگر تعامل برقرار می کنند و به منظور رسیدن به هدف ، کارها را هماهنگ می نمایند. در تعریف فوق سه نکته وجود دارد
    • 1- اول آنکه حداقل دو نفر باید حضور داشته باشند.
    • 2- اعضاء باید بطور منظم تعامل برقرار کنند و کارهایشان را بصورت هماهنگ انجام دهند.
    • 3- اعضاء باید دارای هدف مشترک باشند.


    teamwork77-.jpg


    دو حادثه مهم باعث شد که تیمهای کاری بطور وسیع مورد استفاده قرار گیرند.
    این دو حادثه نتایج ، مطالعات هاثورن ( ظهور مکتب روابط انسانی در مدیریت ) و تجربیات اروپاییان از گروههای مستقل کاری بود. تا قبل از آن تیمهای کاری صرفا” در حوزه های ورزشی و نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند.
    بعد از آن دو حادثه کم کم شوق استفاده از تیمهای کاری فروکش کرد تا اینکه در دهه 1980 تیمهای کاری مجددا” توجه صاحبنظران را به خود جلب کرد.
    امروزه تجربه کار تیمی این امکان را فراهم ساخته است که سازمانها اندیشه ساختار افقی را عملی سازند. چرا که تیمهای کاری شکل تکامل یافته ای از مدیریت مشارکتی هستند که بر مبنای میزان نفوذی که در فرایند تصمیم گیری دارند به درجه های مختلفی تقسیم می شوند.
    مهمترین مزیت تیمهای کاری این است که آنها می توانند در رابطه با نیازهای محیط به سرعت از خود واکنش نشان دهند. سریعتر تصمیم بگیرند و مشتریان را راضی نمایند. کارکنان و اعضای تیم از روحیه بهتری برخوردار و همگی در همه کارهای گروه درگیر می شوند.
    هزینه های سربار اداری کاهش می یابد زیرا تیمها وظایف مدیران را هم انجام می دهند.
    تیمهای کاری موجب بهبود کیفیت زندگی کاری می شوند و در ارتقای عملکرد رقابتی نیز سهم بسزایی دارند.
    ویرایش توسط Azad Del : September 1st, 2014 در ساعت 04:37

کلمات کلیدی این موضوع