خواص گردو | گردو سرشار از ويتامينهای e، b، a و املاحی چون آهن، مس، فسفر، روی، منگنز و منيزيم است. فسفر موجود در مغز گردو با ماهی و تخممرغ قابل قياس است و مس موجود در آن به جذب آهن و رفع كمخونی و ضعف كمك می كند.
منيزيم و ويتامين b موجود در مغز گردو به آرامش اعصاب كمك می کند. روی آن نيز می تواند قدرت جذب ويتامين غذاهايی را كه همراه گردو خورده
می شود، افزايش دهد. گردو به تنظيم قندخون كمك می كند و مصرف متعادل آن برای افراد مبتلا به ديابت منعی ندارد.
آيا گردو به عنوان يك مغز پرچرب می تواند بر چربی و كلسترول خون تاثير گذارد؟
در جواب بايد گفت: بله تاثير دارد،
ولی تاثيری مفيد و مثبت.
زیرا يكي از داروهای بسيار خوب برای پايين آوردن كلسترول خون است. به دليل دارا بودن اسيدهای چرب امگا 3 و فيتوسترول از طريق افزايش سطح hdl (كلسترول خوب) و كاهش سطح ldl (كلسترول بد) موجب كاهش سطح تريگليسريد و كلسترول خون و كاهش تشكيلات رسوبات چربی در جدار سرخرگها شده و از خطرات و حملات قلبی و التهاب می كاهد.
در حقيقت گردو در مقايسه با ساير مغزها برای قلب مفيدتر است.
البته فندق و مغز بادام نيز تا حدی كلسترول را پايين می آورند ولی نه به اندازه مغز گردو و نه با سرعت عمل آن. تحقيقات نشان می دهد، اگر فردی روزانه با غذای معمولی خود بويژه با صبحانه 45 گرم يا 3 عدد گردو مصرف كند به شرط اين كه كالری دريافتی اش افزايش پيدا نكند، سبب كاهش بيماری های قلبی ـ عروقی و كلسترول می شود بنابراين اگر به سلامت خود و فرزندانتان علاقه داريد هميشه در وعده صبحانه از نان و پنير و گردو استفاده كنيد.

گردوه علاوه بر كاهش چربی به كاهش تجمع مواد زيانبار اكسيدكننده كه پس از صرف غذاهاي پرچرب در بدن توليد می شوند نيز كمك كرده و از آسيب سلولها و تسريع پديده پيرشدن سلولی و همچنين بروز سرطانها به ميزان قابل توجهي می كاهد. از سوی ديگر اين مغز پرچرب می تواند موجب انبساط و انعطافپذيری رگها شده و از افزايش فشارخون جلوگيری كند.