بدون شک یکی از لحظات غرورآفرین و مملو از انرژی برای یک تیم که در حال برندسازی محصولی هستند زمانی رخ خواهد داد که نام برند خود را از زبان خریدار یا فروشنده ای میشنوند که در حال تحسین آن محصول هستند , این اتفاق یعنی محبوبیت برند رخ نخواهد داد مگراینکه گام های پیوسته و مفیدی در طول مدت زمان نه چندان کوتاهی برداشته شود که یکی از گام های لسیار موثر در مسیر برندینگ محصول معرفی محصول با تبلیغات هوشمندانه می باشد .
تبلیغات هوشمندانه چیست ؟ آیا گران ترین تبلیغات میتواند مفیدترین تبلیغات باشد؟
دوست گرامی برای انتخاب یک تبلیغ هوشمندانه و موثر باید جواب سئوال های زیر را در مورد سازمان و محصول خود بیابیم:
1 - قبل از اینکه محصول خود را با یک تبلیغ به همگان معرفی کنم آیا برند و محصول ما به بلوغ و تکامل نسبی رسیده است و تیم ما آمادگی کامل برای توزیع و خدمات پس از فروش دارد؟ ( قبل از مصرف کنندگان ما باید معایب محصولمان را برطرف کنیم تا بازخورد مطلوبی دریافت کنیم )
2 - قبل از اینکه محصول خود را با یک تبلیغ به همگان معرفی کنم آیا تیم فروش و پشتیبانی ما آموزش های لازم را از سلام اول پای گوشی تلفن الی آخر دیده اند ؟ ( تبلیغات فقط محصول را معرفی و مشتری را به ما ارتباط میدهد و جذب مشتری بر عهده تیم ماست )
3 - چه اشخاصی به دنبال محصول و خدمات ما هستند و آن افراد را در چه محل هائی میتوانم بیابم ؟ *** بسیار مهم *** ( مطمئناً شما تابحال هزاران تبلیغ و تراکت و برچسب برای ثبت شرکت دیده اید ولی هیچگاه هیجان زده نشده اید ولی اگر برای اقدام به ثبت یک شرکت به سازمان ثبت شرکت ها مراجعه کنید اولین شخصی که در ورودی درب اداره به شما پیشنهاد مشاوره برای ثبت اصولی شرکت با حداکثر مزایای دریافت تسهیلات ار بانکها را بدهد مطمئناً بی تفاوت رد نخواهید شد.
و همینطور همیشه تبلیغات گران برای شما مفید نیستند , بگذارید یک مثال بزنم اگر شما یک فروشنده قطعات کامپیوتر باشید و به این نتیجه ایمان آوردید که تبلیغات اینترنتی بهترین گزینه شما است در چه سایتی تبلیغ میکنید ؟ در حال حاضر پر بیننده ترین سایت ایرانی سایت ورزش 3 می باشد با گران ترین قیمت تعرفه های تبلیغاتی آیا برای شما بهترین انتخاب است ؟ به نظر من که میتوانید انتخاب های بهتری اداشته باشید چراکه افرادی که به این سایت مراجعه میکنند در کوتاه ترین زمان به دنبال خبر ورزشی خاصی هستند چشمان آنها فقط به دنبال نتایج لیگ برتر میگردد نه قطعات کامپیوتر و احتمال کلیک روی تبلیغ شما بسیار کمتر از بیننده های بی شمار ورزش دوست است , حال اگر شما در یک سایت تخصصی قطعات کامپیوتر و کالاهای دیجیتال مثا سایت آی تی بازار ( http://www.itbazar.com ) تبلیغات داشته باشید از آنجائیکه نزدیک به 100% بازدیدکنندگان به دنبال کالاهای دیجیتال به این سایت مراجعه کرده اند پس احتمال خیلی بیشتری دارد مجذوب تبلیغات شما بشود و شاید اصلاً در به در به دنبال فروشنده یا شرکتی بگردد که خدمات شما را ارائه دهد . 4=2*2
4 - بودجه تبلیغات من چقدر است؟ ( بهترین تبلیغ چه در فضاب سنتی و چه در فضای پر مخاطب اینترنت تبلیغی است که مداوم باشد )
5 - محصول من چه رنگی است ؟ ( قبل از شروع برندسازی و تبلیغات با مطالعه روانشناسی رنگ ها , حتماً یک رنگ سازمانی برای خود انتخاب کنید که در اثر دیده شدن مکرر تبلیغ شما , گاهی اوقات رنگ محصولتان , برند شما را به یاد مصرف کننده می اندازد . ) زرد=ایرانسل , آبی = استقلال , قرمز = پرسپولیس
6 - چه مطلبی را در تبلیغات خود عنوان کنم ؟ ( همه چیز را مثلاً در یک بنر با فضای محدود نباید به مصرف کننده منتقل کرد بلکه همیشه تبلیغاتی موفق تر بوده که علامت سئوالی در ذهن مشتری ایجاد کرده باشد و یا اولویتی مثل قیمت را ابزار کند و یا به کمک تصاویر جذاب بیننده را وادار به ادامه دیدن تبلیغ کند ) فراموش نکنید شما فقط چند ثانیه فرصت دارید

7 - آیا به مطالب ذکر شده در تبلیغاتم میتوانم جامه عمل بپوشانم ؟ ( همیشه سعی کنید حتی با تحمل زیان به شعارهای تبلیغاتی خود عمل کنید , این موثرترین روش است که ملکه ذهن مشتری شوید و بتوانید از یک مشتری یکباره و به اصطلاح گذری یک مشتری دائمی و وفادار بسازید . )

و در آخر یک بانک اطلاعاتی از مشتریان خود داشته باشید , به یاد داشته باشید مشتریان شما برای مراجعات بعدی شاید به هیچ عنوان دیگر به منبع تبلیغاتی که از آن طریق با شما آشنا شده اند رجوع نکنند و شما را با ثبت خط تلفن شرکت تان در یک دفتر همیشه به یاد بسپارند و بهترین روش برای تکرار تبلیغات شما در ذهن حساس مشتریان , مراجعه شما به آن بانک اطلاعاتی و اقدام به پیامک های تبریک مناسبات و یا ایمیل ها با موضوعات مختلف باشد .

امیدوارم توانسته باشم اندکی از تجربیات خود را در حوزه تبلیغات موثر به شما انتقال داده باشم , باشد که موجب موفقیت شما گردد .